daveyennickinoostafrika.reismee.nl

Jinja - Eldoret

Vandaag is alweer de één na laatste dag van onze tour met Gadventures. Vandaag zullen we Oeganda verlaten om terug te keren naar Kenia. We vertrekken om 10 uur in de ochtend uit Jinja en ook vandaag hebben we dus weer lekker kunnen uitslapen.

De druk is voor ons van de ketel. We hoeven geen inspanningen meer te leveren. Het zijn nog twee dagen rijden naar Nairobi. Daar zullen we een nacht verblijven om vervolgens naar de kust van Kenia te gaan in het oosten van het land.

Na een uurtje of 3 rijden komen we bij de grens aan en gaan we de standaardprocedures door. Een stempel i.v.m. de gele koorts vaccinatie en vervolgens een exit stempel van Oeganda en een entry stempel voor Kenia. Oeganda is echt een genot geweest. Het land is zo waanzinnig divers en we hebben er zoveel gezien en gedaan in een relatief korte periode van 8 dagen.

Als we Kenia weer in rijden zegt onze gids grappend: "Back in the most beautiful country in the world". Ironisch genoeg rijden we nog geen half uur in Kenia als we getuige zijn van een frontale botsing van twee vrachtwagens. Zodra de omwonenden lucht krijgen van de botsing komen ze als raven af op de plek des onheils. Ze pakken olie, meel, bloem en andere goederen van de vrachtwagens en rennen er zielsgelukkig mee weg. Niemand lijkt zich te bekommeren om de chauffeurs. We zijn getuige van het rauwe Afrika waarin een mensenleven veel minder waard is dan bij ons. In totale verbijstering rijden we langs de plek van de aanrijding als de politie inmiddels ter plaatste is. Het is even afschuwelijk als lachwekkend tegelijk. Geen idee wat je moet voelen. Sommigen zijn toch echt wel flink geshockeerd. De grap is natuurlijk snel gemaakt: "The most beautiful country in the world", yep natuurlijk.

Bijgekomen van wat we hebben gezien, gaan we door naar Eldoret. Precies dezelfde plek als waar de vorige keer hebben overnacht. Het wordt een gezellige avond met het laatste avondmaal als groep. Ieders hoogte- en dieptepunten worden gedeeld en er worden herinneringen opgehaald. Je merkt al wel dat iedereen met de volgende dag bezig is. Sommigen vliegen terug naar huis, anderen zetten hun trip voort in of buiten Afrika en wij gaan dus nog op een kleine zonvakantie. Daarom wordt het geen uitbundige avond, we liggen allemaal rond een uur of 10 in bed. Op naar de laatste dag.