daveyennickinoostafrika.reismee.nl

Lake Mburu - Jinja

We staan al vroeg buiten de tent op een pikkedonker kamp. Ze hebben hier alleen zonnepanelen om elektriciteit op te wekken, dus na een uur of 18 is het op een paar kleine generatoren na gebeurd. Als we bij het ontbijt komen blijkt de gasfles leeg en ook de gasfles in de keuken van het kamp is leeg. Typisch Afrikaans, de hele trip zijn we getuige van adhoc handelen. Probleem betekent oplossen. Vooruit kijken gebeurd hier niet, laat staan dat van tevoren wordt geanticipeerd. Het zit hier diep geworteld in de cultuur en helaas heeft onze gids zich niet ontworteld van deze gewoonte. Problemen oplossen zijn ze hier daarentegen dan weer erg goed in, het is hier echt go-with-the-flow.

Zonder ontbijt rijden we daarom om 6 uur Lake Mburu National Park uit op weg naar de "evenaar"
waar we zowel ontbijt als een demonstratie zullen krijgen. Het einde van de trip met Gadventures komt alweer in zicht, de meeste hoogtepunten en intensieve uitstapjes zitten erop. Vanavond zullen we dat daarom vieren op de zogenaamde "booze-cruise". Een boottocht over de Nijl die voornamelijk in het teken zal staan van drank en snacken.

De rit naar onze laatste stop Jinja duurt een kleine 7 uur. De ontbijtstop is bij een soort stichting die naast een keuken ook een hele leuke souvenirshop heeft. We krijgen een uitleg over het werk dat de stichting verzet in de bestrijding van hiv en welke progressie de laatste jaren is gemaakt. Gadventures heeft op elke bestemming een project dat zij intensief steunen. Het is prettig om te weten en met de eigen ogen te zien dat dit bedrijf ook echt iets teruggeeft aan de gemeenschap met het geld dat zij van reizigers ontvangen voor de vele trips.

Tijdens de demonstratie krijgen we te zien hoe op het noordelijk halfrond water met de klok meedraait en op het zuidelijk halfrond tegen de klok in. Precies op de evenaar staat ook een gootsteen en daar valt het water in een rechte lijn naar beneden. Toch wel grappig om te zien hoe strikt deze natuurwetten gelden. De gootstenen waarin de demonstraties worden gedaan staan namelijk niet veel verder dan 2-3 meter uit elkaar.

Eenmaal aangekomen op het nieuwe kamp is het snel de feestkleding aan en de boot op. Wat ik echt nooit heb geweten is hoe fantastisch het uitzicht is aan en op de Nijl. Wat een prachtige omgeving weer en wat een mooi en rustig gelegen kamp. De trip kost 45 dollar per persoon en daarmee is alle drank en het eten inbegrepen. De snacks zijn heerlijk en voordat we weer aan wal komen hebben de meesten al minimaal 6 glazen sterk achter de kiezen. Er wordt flink gezongen en gefeest onder een neergaande zon op de Nijl. En nog mooier, geen onvertogen woord. Iedereen geniet en respecteert elkaar, mooi om te zien hoe de groep in twee weken naar elkaar is toe gegroeid.

Als we terugkomen in het kamp staat de muziek al hard aan en is er een dj aan het draaien. Ze weten natuurlijk wel hoe de toeristen verleidt kunnen worden om hun euro's en dollars over de balk te smijten. En het onvermijdelijke gebeurd ook, iedereen is zo in de feeststemming en de kurk is echt van de fles. Alle spanning van de afgelopen weken glijdt van de schouders en de drank vloeit rijkelijk. Er wordt op de tafels gedanst, terwijl er wordt mee geschreeuwd met ABBA, Queen en Bob Marley. Het is lang geleden dat we zo uitbundig gefeest hebben. Het feest gaat door tot een uur of 11 (volgens de overlevering) en langzaam druppelt iedereen naar z'n kamer/tent. Niemand zal zich de volgende ochtend de weg naar de tent herinneren. Wat een top avond!