daveyennickinoostafrika.reismee.nl

Kalinzu Forest - Lake Mburu

Om 6 uur zitten we weer in de Lando, de vroege ochtenden beginnen langzaam z'n tol te eisen van iedereen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk de laatste echt vroege ochtend van de trip zijn aangezien alleen vandaag nog een activiteit op de rol staat waarvoor we echt vroeg moeten vertrekken. We gaan deze ochtend namelijk een chimpansee trekking doen in het Kalinzu Forest.

Grappig feit is dat we dezelfde groep chimpansees gaan opsporen die te zien zijn in de Netflixserie Chimp Empire. Het zal wel een heel andere ervaring worden dan bij de gorrila's aangezien de chimpansees voornamelijk in de bomen leven.

Voordat we het bos in gaan lopen we eersten door de naastgelegen theeplantage en krijgen we daar een uitleg over. De theeplantages zien er in het glooiende landschap indrukwekkend uit. Na een korte rondleiding lopen we het bos in. Deze hike moet minder intensief zijn dan bij de gorilla's. Na ongeveer een uur hiken moeten we toch nog van de gebaande paden af om bij de chimpansees te komen. Gelukkig valt het mee. Als snel zien we de eerste handjes buiten de nesten hangen. De chimpansees lijken net wakker te worden terwijl ze gezellig in hun vers gebouwde nesten liggen. Het is weer heel bijzonder om dit van dichtbij mee te kunnen maken. Oeganda is echt een paradijsje. Zoveel te zien op zo'n klein stukje aarde.

We krijgen uitgebreid de tijd om het ochtendritueel te aanschouwen. We worden getrakteerd op een aantal golden showers en ook de ochtenddrollen vliegen in het rond. Van een stille plek met links en rechts een chimpansee die wakker wordt is het ineens een beestenboel met chimpansees die alle kanten uit vliegen. Als alles weer nauwkeurig is vastgelegd op de gevoelige plaat banen we ons een gang naar de nabijgelegen weg. Via de weg hiken we het laatste stuk terug naar het startpunt. Aangezien we nog een stuk moeten rijden en de bootcruise op Lake Mburu vanmiddag niet willen missen staat de brunch al klaar. We gooien snel van alles wat in een stuk aluminiumfolie, vouwen het geheel dicht en springen weer in de Lando.

Ondanks een lekke band en een aantal korte tussenstops komen we precies om 15 uur aan bij Lake Mburu, we moeten direct in de 4x4 springen om de boottocht te kunnen halen. De boot vertrekt namelijk om 16 uur vanaf de dok. In Lake Mburu leven voornamelijk krokodillen en nijlpaarden. Ook is het een klein paradijsje voor exotische vogels. Ondanks dat het zachtjes regent is het een relaxed boottochtje waarbij je heel grappig iedere keer eerst de oogjes van de nijlpaarden uit het water ziet komen en daarna de hele kop. Af en toe gaapt er eentje. Soms komen er een aantal vanaf de kant het water in rennen. Een hele serene omgeving om even bij te komen van het hiken van vanmorgen.

Na een kleine 2 uur meren we weer aan en proppen we wederom 10 man in de 4x4 voor de 45 minuten durende rit richting het kamp. Althans, dat denken we. Onze chauffeur blijkt een zeer begaafde gids te zijn en neemt echt de tijd om zijn kennis met ons te delen. Wat de beste man met het blote oog weet te spotten is ongekend, zo goed hebben we ze nog niet meegemaakt. En aangezien dit echt ons allerlaatste moment met wildlife is tijdens deze trip, luistert iedereen ademloos naar zijn verhalen. Het wordt een soort mini game drive.

Als we zo'n 5 minuten van de uitgang verwijderd zijn, gaat onze gids ineens in de ankers. Hij hoort een aantal apen noodkreten uitslaan en zonder iets gezien te hebben zegt hij zonder twijfel: "There is a leopard there". Ons zijn de apengeluiden niet eens opgevallen en hij maakt daarop op dat er een luipaard in de buurt is. Zo bijzonder. En dan wijst hij met z'n vinger. Tussen het hoge gras ziet hij een wit puntje heen en weer zwaaien, hetgeen het puntje van de staart van de luipaard is. Wauw, niet normaal.

Zonder te twijfelen rijdt hij een kilometer in z'n achteruit op het smalle zandpad. Als we bij een weggetje komen dat het park in loopt, slaat hij rechtsaf. Vastbesloten rijdt hij richting de plek waar hij de luipaard zag. Je gelooft het niet, maar ons allerlaatste moment in de Afrikaanse natuur wordt ook de allermooiste. Ineens loopt de luipaard stiekem achter onze auto langs de bosjes in. We manoeuvreren om de bosjes heen en ik spot vrij snel het koppie. We blijven stilstaan en kijken ademloos naar de luipaard. Het vrouwtje kijkt ons ook aan en besluit langzaam te voorschijn te komen, totdat ze de auto tot op 3 tot 4 meter nadert en ons van dichtbij aan blijft kijken. We staan een goede twee minuten oog in oog met een luipaard in Oeganda. Er zijn mensen die jarenlang safari's doen in Afrika en nooit een luipaard zien, we hebben het echt ontzettend getroffen. Dan sprint de luipaard ervandoor en iedereen is door het dolle heen. Zo ongelofelijk mooi om mee te mogen maken.

Helemaal gesloopt van alle indrukken van de dag komen we aan in het kamp. De anderen hebben op ons zitten wachten om te kunnen gaan eten. De rit heeft in plaats van 45 minuten anderhalf uur geduurd. Na het eten gaat iedereen snel de tent in want morgen gaan we wederom heel vroeg (gaap) richting onze laatste stop in Oeganda: Jinja.

Christel

Wouw

Alex

Ben er even stil van. Moment komt bij mij ook binnen