daveyennickinoostafrika.reismee.nl

Eldoret - Kampala

Het mag geen verrassing meer zijn, maar vandaag is weer extreem vroeg. Er staat een hele reis op de planning richt Kampala, de hoofdstad van Oeganda. We zitten om 5 uur allemaal klaar voor de trip in onze Lando. We hebben als baby's geslapen in een heerlijk hemelbed. Met wat kwijl in de mondhoeken worden we wakker. We hebben aan één stuk doorgeslapen. Dol op kamperen.

Vrij vlot komen we aan bij de grenscontrole en ondanks dat we hier in Afrika zijn verloopt alles heel voorspoedig. Onze gids is soms wat chaotisch en in mijn beleving hadden een aantal zaken vooraf geregeld kunnen worden, zoals het kopiëren van het visum en het paspoort. Maargoed, binnen anderhalf uur zijn we met z'n allen en zonder problemen de grens over en staan we in Oeganda. In Zuid-Amerika is de grens overgaan stressvol, maar hier is het zeer ontspannen.

We zijn gewaarschuwd over het verkeer in Oeganda maar eigenlijk merken we daar weinig van. Ook is de sfeer goed en moeten we regelmatig huilen van het lachen met Bas en Anneke. Vooral onze Ierse Anneke heeft gortdroge humor, dus dat klikt.

Eenmaal de grens over ga je van een savanne-achtige omgeving naar een duidelijk subtropische omgeving. Oeganda is veel groener en heuvelachtiger. Daarom is Oeganda naast Ruanda en Congo 1 van de 3 landen waar je gorilla's kunt vinden. En dat is ook de reden waarom we in Kenia alle safari's hebben gedaan en in Oeganda de jungle treks zullen gaan doen.

Het laatste stuk door Kampala is inderdaad enigzins chaotisch maar als je India hebt gezien verbaast niets je meer. 13 uur onderweg en we zijn nog verrassend fit als we rond 18 uur aankomen. Ook hier upgraden we weer van een tent naar een kamer, dat zal vast meer regel dan uitzondering worden. Aangezien Anneke, Cathal en Anaiah vanavond afscheid zullen nemen, proosten we op de reis die achter ons ligt. Helaas kunnen we het niet laat maken aangezien we wederom een lange reisdag zullen hebben en ook weer om 5 uur zullen vertrekken. Vóór 22 uur gaan de nachtlampjes uit en binnen no-time zijn we vertrokken.