daveyennickinoostafrika.reismee.nl

Lake Nakuru - Eldoret

Voor dag en dauw zitten we weer aan het ontbijt. Bijzondere nacht in de tent. Na een uur slapen denk ik dat we alweer bijna op moeten. Als ik op m'n telefoon kijk is het nog dezelfde dag als dat ik ging slapen. Goed begin van de nacht. Even snel plassen dan nog maar. De rest van de nacht word ik om het uur wakker met een koud voorhoofd. Ik kan zo bij de scouting of De Jonge Woudlopers.

Deze ochtend staat de laatste game drive die we deze trip zullen gaan ondernemen op het programma. Morgenochtend zullen we de grens met Oeganda over gaan. Dit tweede gedeelte van de trip zal voornamelijk in het teken staan van het opsporen van de gorilla's en de chimpansees. We kunnen echt niet wachten om oog in oog met deze magische wezens te staan. Even terug in het hier en nu. Want op safari gaan lijkt al bijna weer gewoon te worden, maar het blijft ontzettend bijzonder.

Vlak voor zonsopgang rijden we het park binnen en dat zorgt voor een magisch uitzicht. Vooral als we direct hierna twee zwarte neushoorns zien. Deze neushoorns zijn nog zeldzamer om in het wild te zien omdat er minder van in leven zijn dan van de witte neushoorn. Het verschil tussen de twee zit in de vorm van de bek. De zwarte neushoorn eet voornamelijk bladeren en moet daarom goed kunnen plukken. De witte neushoorn is meer een ordinaire koe die z'n snuit gebruikt om gras te grazen. In het park leven sinds de laatste telling 39 zwarte neushoorns en 112 witte neushoorns. De gids waarmee we vandaag het park in zijn geeft aan dat de aantallen toenemen. Iedere neushoorn heeft 24 uur per dag 2 rangers die hem of haar in de gaten houdt. De rangers draaien dus shifts van 12 uur per keer en wonen grotendeels op het park. Dit om de neushoorns te beschermen en stropers uit de buurt te houden. In 2017 zijn voor het laatst twee neushoornen gedood door stropers. De 4 stropers zijn zelf ook allemaal doodgeschoten tijdens de daad. Er wordt ons verteld dat voor iedereen die in het park loopt "shot on sight" geldt. Wanneer je dus niet in een 4x4 zit of op een daarvoor aangewezen plek uit de auto stapt, word je zonder pardon neergeschoten. Heel erg triest dat dit nodig blijkt om deze prachtige wezens te kunnen beschermen.

We zien vandaag ook veel bijzondere vogels en weer een hoop buffels, zebra's en giraffen. Maar het meest bijzondere dat we vandaag zien, is wanneer we de heuvel in het park oprijden. Vlak om de hoek zien we ineens drie hyena's die zich te goed doen aan het karkas van een buffel die is gevangen door een leeuw. De geur is verschrikkelijk maar het aanzicht zo waanzinnig bijzonder.

Wanneer we boven op de heuvel komen kunnen we even uit de auto komen zonder neergeschoten te worden om van het magische uitzicht te genieten. Wat een plek weer, ongelofelijk. Rond een uur of half 11 begeven we ons weer richting de uitgang van het park en vlak voor de uitgang zien we nog een leeuwengezin ontspannen in het gras rollen. We zouden al hebben getekend voor het één keer in het wild mogen aanschouwen van leeuwen, de teller staat inmiddels op 6.

Eenmaal terug in het kamp staat er alweer een versgemaakte brunch op ons te wachten en ligt Lulu onder de Lando omdat die niet wil starten. De lichten hebben de hele nacht aan gestaan en dus moeten we aan de startkabels. Zodra iedereen de buikjes heeft volgevroten en de accu weer is opgeladen vervolgen we de route en gaan we naar Eldoret. Een tussenstop van één nacht voordat we de grens naar Oeganda zullen overgaan.

Eenmaal aangekomen doen we een upgrade naar de VIP kamer, het bed dat daar staat doet ons watertanden. Als het even kan geen tent meer voor mij, niet aan mij besteedt. Zodra onze tassen in de kamer liggen komt de eigenaar ons halen voor een rondleiding op de achterliggende boerderij. Hij is helemaal in z'n nopjes wanneer hij hoort dat we uit Nederland komen. Hij heeft namelijk doodgewone zwart-witte koeien uit Nederland geïmporteerd. Wij zijn iets minder enthousiast als hij, helemaal wanneer we bij het verlaten van de boerderij onder de vlooien zitten.

Als de vlooien zorgvuldig en met dodelijke precisie van de kleding zijn verwijderd eindigen we de dag met een vers bereidde maaltijd, bier en marshmallows bij het kampvuur. Wederom een lange dag en een voldaan gevoel.

Margot

K(r)amperen zit niet in je DNA @Nick, dat heb je van mama.....haha.

Waanzinnig om te lezen, zo bijzonder!