daveyennickinoostafrika.reismee.nl

Masai Mara - Lake Nakuru dag 7

Om 5 uur gaat het wekkertje weer. Het voelt bijna als uitslapen na gisteren. Het duurt een aantal dagen maar langzamerhand raak je gewend aan vroeg opstaan en naar bed gaan. De dagen zijn intens doordat alle activiteiten elkaar zo snel opvolgen.

Na het ontbijt vetrekken we om 6 uur vanuit de Masai Mara naar Lake Nakuru, dit om zoveel mogelijk filevorming te vermijden. Dat lukt aardig. We kunnen onbeperkt doorrijden en komen na een aantal uren in de 4x4 aan op de plek waar Linda en Lulu ons zullen oppikken met de Lando. Ruim op tijd komen we aan en we worden direct doorgeleid naar een aantal gebouwen die liggen achter de parkeerplaats. Gadventures (de reisorganisatie) probeert altijd iets terug te doen voor de gemeenschap en daarom steunen zij hier het Planetera project. Dit project helpt mannen en vrouwen aan een baan door van natuurlijke grondstoffen textiel te vervaardigen waarmee schoenen, tassen en kleding wordt gemaakt. Voor Davey natuurlijk heel erg interessant, ik pak lekker een cappuccinootje.

Na een half uurtje zitten we met z'n alleen in de Lando en zijn we onderweg naar Lake Nakuru.Het Nakurumeer is een van demerenvan deGrote Slenk. Slenken zijn riftvalleien die ontstaan zijn door het verschuiven van tektonische platen. Hierdoor is vanuit Oost-Afrika een langgerekt stelsel aan valleien onstaan dat helemaal leidt tot in Noord-Afrika. Doordat dit lager gelegen gebieden zijn onstaan hier wateren. Het meer ligt ten zuiden vanNakuru, in Centraal-Keniaen is beschermd gebied. Het Nakurumeer maakt hier deel uit van het beschermdesysteem van Keniaanse meren in de Grote Riftvallei.

Nu jullie weer helemaal zijn bijgeschoold over de Keniaanse wateren, gaan we verder. Aangekomen bij de campsite, waar ik vanavond voor de allereerste nacht van mijn leven in een onvervalste basic tent zal proberen te gaan slapen, springen we direct in de 4x4 voor een namiddag "game drive". Een safari is eigenlijk het beste te doen in de vroege ochtend of in de namiddag. De ergste hitte is dan geweest en de meeste dieren komen dan weer tot leven.

Het park ligt dus om een groot meer en heeft meer iets weg van een duister en mysterieus bos. Heel bijzonder om die diversiteit zo te zien. Dit landschap hadden we niet verwacht in Afrika. Doordat het meer rijk is aan algen is het een broedplaats voor duizenden Flamingo's. Er wordt zelfs beweerd dat op bepaalde momenten van het jaar hier miljoenen Flamingo's bivakkeren. Dat het park divers is zien we direct bij binnenkomst. Veel verschillende exotische vogelsoorten en ook weer ontzettend veel wild. Waarschijnlijk begint het voor jullie al te vervelen als ik zeg dat we hier in een namiddagje wederom 4 van de Big Five spotten. We zien leeuwen lummelen in het gras, buffels grazen onder het wolkendek en giraffen de bomen afstruinen naar iets eetbaars. Een doodgewone doordeweekse dag in Kenia en voor drie weekjes ook even voor ons.

Als de game drive bijna tot een eind komt krijgen we voor het eerst de witte Afrikaanse neushoorn te zien. In een groep van 5 (vier volwassen en een jonkie) zien we ze zo voor onze auto voorbijlopen. Met onze camera's leggen we het schouwspel vast en met verrekijkers registeren we alles op het gemak op ons netvlies.

Vervolgens rijden we naar de uitgang en ik wil niet ongeloofwaardig gaan klinken, maar ook hier spotten we op het allerlaatste moment een luipaard relaxend in een boom. Het zien van een luipaard is hier echt de heilige graal van de safari. We hebben zo ontzettend veel geluk. Het zijn lange dagen maar als je keer op keer alles ziet waarvoor je hier gekomen bent dan is het iedere minuut aan vermoeidheid waard.

Zoals gezegd is het echt een basic campsite waar we vanavond verblijven. Maar toch zorgen de koks voor een klein wonder met het eten dat zij iedere keer verzorgen. Zo heerlijk smaakvol en voedzaam, je lichaam zuigt iedere vezel op. Om 21 uur ligt iedereen alweer op apengapen en kruipen we de tentjes in. Ik pas er net in de lengte in. Niet mijn favoriete hobby zullen we maar zeggen. Ogen dicht en snel slapen.