daveyennickinoostafrika.reismee.nl

Masai Mara dag 6

Om 4 uur gaat de wekker aangezien we om 04.30 uur worden opgehaald. Geheel on-Afrikaans staat er om 04.20 uur al iemand aan onze tent te rammelen om te kijken of we al klaar zijn. Dat zijn we en daarom lopen we direct mee, lekker op tijd. Vandaag gaan we wederom proberen om een ballonvlucht te maken. Door slecht weer werd de vlucht in India last minute afgeblazen en daarom proberen we het hier opnieuw. Achteraf natuurlijk een veel mooiere plek, maar dat wisten we in februari nog niet.

Om bij de plek te komen waar we de lucht in zouden moeten gaan, moeten we door de Masai Mara. Het is nog pikkedonker en een giraffen-gezin schrikt wakker zodra wij het park in schieten. De eerste hyena's komen ons ook alweer begroeten langs de kant van de weg. Verder is het nog erg stil in het park.

We komen eerst bij een hotel aan dat gevestigd is in het park. Hier moeten we ons aanmelden en krijgen we koffie met een plakje cake. Zodra het eerste licht opkomt rijden wij nog een minuutje of 3 naar de plek waar de ballonnen liggen. Zodra alle instructies zijn gegeven gaan wij in de mand liggen en begint de piloot zijn ritueel om op te stijgen. Overal om ons heen zien we de ballonnen de lucht ingaan, maar wij liggen al ruim 10 minuten in het bakje als onze piloot nog steeds druk doende is om de ballon gevuld te krijgen met hete lucht. Ik lig het dichtst bij het vuur en het duurt zolang dat m'n toupetje een beetje begint te schroeien. Na veel vijven en zessen voelen we ineens dat de mand rechtop getrokken wordt, de ballon helemaal gevuld is en we langzaam de lucht ingaan.

Zodra we omhoog mogen komen uit onze benarde startpositie word je letterlijk en figuurlijk weggeblazen door het waanzinnige uitzicht. Als de laatste slaapjes uit de ogen worden gewreven, geniet je van een weids uitzicht over een ontwakende Masai Mara. De jonge zebra's ravotten beneden met elkaar en de andere ballonnen in de lucht geven het geheel een bijna onecht aanzien, zo bijzonder. De piloot speelt met de hoogte zodat we ook nog wat wild kunnen spotten. Dan valt zijn oog ineens op een waterpoel verderop: "Lions! This very rare!". Hij vliegt iedere dag over de Masai Mara maar heeft nog nooit leeuwen rond dit tijdstip gezien. Prachtig om zo vlak over de hoofden van de deze beesten te vliegen in een luchtballon. Het zijn 4 leeuwinnen en een mannetje die we zien drinken bij het poeltje. Echt onbeschrijfelijk bijzonder en wat een bevoorrechte positie.

Zodra we net zijn bijgekomen van wat we hebben gezien worden we weer in onze holletjes gemaand om te landen. Als we half op de kop in het gras liggen staan er alweer een paar goedlachse Kenianen klaar om ons uit de mand te begeleiden. "Lions", zeggen ze met een grote glimlach. We denken dat ze een grapje maken maken en lachen vriendelijk mee. Als we omhoog krabbelen vechten verbazing en bewondering om voorrang. We zijn op een meter of 50 geland van twee mannetjes leeuwen. Wat een bizarre ervaring. We worden maar snel in de 4x4 gemaand, zodat we de mannen van dichterbij kunnen aanschouwen. Het is een heel bizar gevoel dat we uiteindelijk in een half open wagen op 3 meter van de leeuw komen. Echt letterlijk Davey aanstarend vanaf enkele meters afstand.

Na een aantal momenten blikken uitwisselen met Simba scheuren we door richting de plek waar we ons ontbijt zullen nemen. Voordat we bij het ontbijt komen zien we nog een kudde olifanten en staan we oog in oog met Pumba. Het is nog geen 8 uur, maar de dag is nu al geslaagd.

Zodra we bij het ontbijt aankomen vallen we in de volgende verbazing. Midden in de Masai Mara zijn een aantal picknicktafels uitgestald, staan er koks te koken boven een professorisch kookstelletje en kunnen we onze behoefte doen in kleine wc-tentjes. Op de achtergrond staan de zebra's en impala's rustig te grazen. Wanneer we dit tafereel in ons hebben opgenomen, komt onze gastvrouw lachend aanlopen met de vraag of we champagne, gin-tonic of wodka-jus willen. Euhhh...champagne? Daar zitten we dan om half 9 in de morgen, op de Masai Mara aan de champagne tussen de zebra's. Echt unreal (ik blijf jullie de Nederlandse uitdrukking schuldig).

Zodra de buikjes rond zijn van de wentelteefjes en de geklutste eitjes springen we weer aan boord en stappen we een kleine 10 minuten later over op de voertuigen waar de rest van de groep al in zit. De rest van de dag vullen we met wederom een ongelofelijke safari. We zien struisvogels, wilde zwijnen, topi's, gazelles, impala's, olifanten, hyena's, buffels en nog meer leeuwen en dan nog meer leeuwen met welpjes. Op dag 3 hebben we al zoveel gezien, dat we al helemaal gelukzalig achterover leunen in onze zitjes. Als klap op de vuurpijl zien we een leeuwin in volle jacht op een topi. Ook iets waar je normaal dagen op kunt wachten om vervolgens niets te zien.

Helaas missen we nog de luipaard om onze Big Five compleet te maken zodra we onderweg naar de uitgang zijn. Maar we hebben nog een aantal safaris voor de boeg om deze schitterde katten te kunnen spotten. Het oog van onze gids valt dan nog op een plek waar een aantal auto's zijn verzameld. Dit betekent vaak dat er iets bijzonders te zien is. En als de groep al wat vermoeid is geraakt is daar het moment dat we een luipaard in een boom zich liggen met z'n vers gevangen prooi. Wauw, wauw en nog eens wauw. Vanuit onze wagen hebben we de beste view en daarom ook de allermooiste foto's. Wat bizar, dat we op onze tweede dag safari al alles hebben gezien in dit prachtige national park.

De dag komt nu echt tot een einde en we snellen ons naar de uitgang van het park en pikken onderweg nog glimpsen van jakhalzen op en krijgen een close-up van een aantal gieren die zich te goed doen aan de laatste resten van een zebra. Alles en meer hebben we gezien en dat zal nog wel een tijdje moeten indalen voordat we ons dat beseffen. Een beetje hetzelfde gevoel als toen we rond de Mount Everest vlogen.

De avond is het weer eten, douchen en onder de wol. Maar natuurlijk niet voordat we de tiende overwinning op een rij van onze Max hebben teruggekeken. Wat. Een. Held.

Bianca

W A U W.. Wat een ervaringen op één dag. Bizar! Echt ongelofelijk! Op onze bucket list moet dus ook Afrika!

Christel

Wouw, Wouw, Wouw wat bijzonder

Margot

Big five! Het heeft zo moeten zijn:))